Dagens funderingar

Idag har jag funderat på två saker, jehovas v och dricks.
Jag har kommit fram till att jag inte gillar jehovas. Punkt!
Sen så har jag kommit fram till att ska man ge dricks på restauranger så kan man lika gärna ge tandläkaren det. Jag förstår inte grejen. Får de så dåligt betalt och dricksen räknas in i lönen? Är det för att tacka att man inte blev förgiftad? Eller bara för att de sköter sitt jobb som de får betalt för att göra?
Jag har alltid gett dricks men inte vetat varför. För att alla gör så helt enkelt.
Har ni funderar på det?

Hmmmmmmm

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Isa

Dricks skal man ge till restaurangpersonal, hotellstädare osv. De tjänar pissdåligt!!! Man skal ge 10% av vad ex.maten kostade- men bara om servicen har varit god:)

2012-11-01 | 14:33:08
Frun

Tycker att det då ska vara lika självklart att ge vårdpersonal dricks. De får också skitlön fast de tar hand om andras liv. Men där ses det som mutor :(

2012-11-02 | 08:26:02
http://frutonskog.blogg.se
Annelie Lönedal

Dricks är bara en gammal kvarleva från när personalen hade lägre lön med argumentet att de fick dricks.
Nångång på 70-talet(?) gjorde man därför om systemet och la in dricksen i notan och restaurangpersonal fick högre lön.

Sen dess anses dricks möjligen "trevligt" men är helt frivilligt - själv rundar jag möjligen av notan uppåt en tjuga eller så om servitören varit extra trevlig. Men det är så jädrans dyrt att gå på krogen ändå så några 10% blir det sannerligen aldrig!

Det finns andra sätt att visa att man är nöjd - min erfarenhet är att det är uppskattat att man berömmer och säger "Tack!". Och förmodligen är det mycket mer ovanligt än några tior i dricks!

2012-11-06 | 18:40:59




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!