Nattliga funderingar


Tror det går åt rätt håll. Jonathan som varit hemma idag pga halsen känner sig bättre, likaså Cornelia. Det har inte klagats över halsont nått större idag, tjohooo. Elsa och Greta är inte lika förkylda. Dock har jag mått sämre idag med kliande näsa och hals och rinnande ögon. Men hoppas att det är bättre i morgon. Kent kom hem och kände sig hängig idag så det återstår att se om han också får en släng av skiten.
Var ju med Cornelia på vc häromdagen och visst visade det sig att hon har halsfluss. Men hon fick inget för det. Hon var inte tillräckligt sjuk. Har aldrig varit med om att de nekat till det innan. Ska hon då gå runt och smitta alla andra då? Jag har haft henne hemma hela veckan då jag tycker det är idiotiskt att hon ska smitta andra. Men tydligen ska de inte kunna bli nekade att komma till skolan om de har halsfluss som inte behandlas. Inte konstigt att C alltid får det då om så många går runt och smittas. Stackars C får ju det så lätt, man vet direkt att hon har det om hon har det minsta ont i halsen. Tycker i alla fall att barn alltid ska behandlas sen kan de vara strängare med oss vuxna. Men det är vad jag tycker.

Bara jag och G vakna. Väntar på att liten ska bli trött och under tiden funderar jag på just sånna här grejer.

Nattinatt mina vänner!

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


annelie

"Det är väsentligt att vården gör en strukturerad klinisk bedömning av patientens besvär. Först gäller det att bedöma om symtomen tyder på virusinfektion, vilket är vanligast, särskilt om patienten förutom halsont också har hosta eller snuva. Antibiotika saknar effekt mot virusinfektioner.
Om en läkarundersökning ger anledning att misstänka streptokockinfektion tas snabbtest för streptokocker. Det är endast patienter med positivt snabbtest som rekommenderas antibiotika, och vid behov symtomlindrande behandling. Om inte bakterier konstaterats rekommenderas enbart symtomlindrande behandling vid behov."

Jobbigt för Cornelia att hon är så känslig för halsont. Men jag håller på vården här; De flesta halsflussar orsakas av virus. Och det är vansinnigt viktigt att vi inte ger penicillin i onödan - annars har vi till slut ingenting kvar att behandla någon infektion med!



2013-02-01 | 23:33:34
Frun

Men de testade henne och hon var positiv. Är det inte konstigt då? Hon är inget förkyld uran det är bara halsont.

2013-02-02 | 03:42:57
Anonym

Jo, det är alldeles väldigt konstigt!

Nina hade en likadan hals när hon var liten. Och obehandlad bakteriell halsfluss gav henne halsböld två ggr. Vilket INTE var nå vidare! Så håll utkik så det inte blir värre!

Kram!

2013-02-02 | 14:23:25




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!